Kāpēc nevarētu latvija.lv platformā izveidot jaunu e-pakalpojumu, kurā varētu norādīt savu personīgo e-pastu uz kuru tad arī tiktu sūtīta man adresēta informācija? Es domās, protams, dzirdu argumentus, ka e-pasta adreses šad tad mainās, tiek aizmirstas to paroles, tiek kompromitētas un e-adreses platformas izveide ļautu samazināt šādus “aizmāršības” riskus, jo autorizācija notiktu ar latvija.lv platformā pieejamajiem rīkiem, kas ir salīdzinoši droši un pēc noklusējuma piedāvā divpakāpju autorizāciju, ko, iespējams, tāds inbox.lv īsti nemaz nenodrošina.
Tad nu radās vairākas pārdomas par e-adresi:
1. e-adreses nosaukums
Tāds visticamāk nebūs.
Veselais saprāts (un likumdošana) liek domāt, ka lietotājam netiks veidota e-pasta adrese, kas ir balstīta, piemēram, uz unikālu personas kodu (11115911111@e-adrese.lv). Šāda veida adrese sniegtu lieliskas iespējas automātiski veidot ‘spam’ mērķauditoriju pa dažādām vecuma grupām. Ja adrese būtu nekam neizsakošas simbolu virknes, piemēram, abvxyt@e-adrese.lv, tad varētu būt problēmas identificēt e-adreses īpašnieku, lietotāju. Sistēmā katrai adresei būtu nepieciešams uzkrāt informāciju par lietotāju.
2. E-adreses platformas pieejamība
Labi, man būtu e-adrese un varbūt es varētu savienot to ar Outlook, Thunderbird vai kādu citu līdzīgu e-pasta klientu un tiklīdz man tiks adresēts ziņojums, tad es to varētu saņemt šajā klientā un varbūt pat veiktu saraksti ar institūcijām?
Cik saprotu, tad e-adreses sistēma varētu pārņemt “ierakstīto” vēstuļu sūtīšanu un tas nozīmē to, ka vēstules sūtītājam jābūt pārliecībai, ka sūtītā vēstule ir izlasīta. Respektīvi – valsts zinās, ka esi lasījis (vai vismaz atvēris) sev adresēto sūtījumu.
Tad nu visticamāk e-adreses sistēma būs pieejama tikai konkrētajā vietnē, jo tikai tā valsts droši varēs zināt vai vēstule ir atvērta/lasīta.
3. E-adrese tiks ieviesta uz jau esošu risinājumu bāzes
Rakstā tika apgalvots, ka tiks izmantots esošs risinājums, kas, manuprāt, ir latvija.lv piedāvātās autorizācijas/autentifikācijas iespējas. Un arī kāds e-pasta serveris, kas vienkārši nosūtītu paziņojumu uz norādīto “parasto” un “personīgo” e-pastu par ziņojumu.
4. Ziņojuma saņemšanas iespējas
Lasīšu platformā, bet katru dienu jau neielogošos, lai pārbaudītu vai man ir ziņojums, vai ne? Visticamāk būs iespēja norādīt savu personīgo e-pastu, kur atnāks ziņojums par ziņojuma saņemšanu. Un varbūt pat varētu sūtīt SMS. Vai telgrāfa ziņu :)
Būtu muļķīgi, ja nebūtu ne viena no šādām iespējām.
5. Sarakste ar valsts iestādi
Šādai iespējai būtu jābūt obligāti. Es varētu autorizēties e-adresē un bez e-paraksta nosūtīt e-pastu valsts iestādei ziņu, kas tai būtu jāapstādā. Labi, cik zinu, tas jau notiek arī šobrīd.
Acīmredzot šāda funkcionalitāte būtu lieka, ja iedziļinās būtībā.
6. Oficiālās elektroniskās e-adreses īstenošana izmaksās aptuveni 1,76 milj. eiro
Valstij nevajadzētu kautrēties un sadalīt summu pa sadaļām. Ieviešanas, uzturēšanas, popularizēšanas, programmatūras licenču, (utt) izmaksām nevajadzētu būt kādam valsts noslēpumam :) Vai ne?
2 atbildes uz “Oficiālā e-adrese”
Igaunijā oficiālā e-pasta adrese ir vienkārši forwardings. Norādi pats līdz 5 adresēm, uz kurām saņemt.
Domāju, ka adresei vajadzētu būt kaut kādai čeksummai no personas koda;
Iestādes, kurām būs zināms tavs personas kods, varēs tev sūtīt ziņojumus uz šo čeksummas adresi. Tas atvieglos programmēšanas darbus jau 101 esošām sistēmām, jo nevajadzēs slēgties klāt latvija.lv, lai noskaidrotu lietotāja e-pastu. Latvija.lv pusē tad vajadzētu būt iespējai norādīt alternatīvo e-pastu ziņu saņemšanai, kaut ar tekstu – jums ir jauna ziņa latvija.lv e-sistēmā.